Bilder og hukommelse

I går hadde jeg en tanke da jeg så på disse videoene om tankestrukturer (måten vi organiserer verden på i et hierarkisk system satt opp mot en nettverkskopling) og det handlet om hukommelse. Når jeg nå skulle ta tak i den tanken i morges måtte jeg gå tilbake og finne ut hva jeg hadde holdt på med. Et øyeblikk ble jeg redd for at jeg hadde mistet tanken for godt. Selv om den var “grensesprengende”. Da jeg gikk tilbake til videoene kom den relativt kjapt. Den handlet om problemene med dårlig hukommelse og den dårlige evnen til å gripe det som foregår der ute på skjermen og holde ting i hodet – i møter og forelesninger. I allfall hvis man ikke klarer å skape bilder i eget hode. Her kommer jeg tilbake til lord Robert Winston fra London (konferansen learning and technology med foredraget om læring) og innlegget til Øystein Ramseng om “det store bildet”. Det er kanskje ikke hukommelsen som er det viktigste men bildene. Hukommelsen kommer med bildene. Det er jo nettopp det som er selve poenget! Bilder er konkrete og det fører meg til Maria Hammarén og “Ørnpilen”.Tenker også tilbake på kollega Grethes kritikk av Athenae og det som førte til “Mindmanen” som visualiserer prosessen og Pias og mine forsøk med mini-flipover”.
https://www.mindmeister.com/maps/public_map_shell/523901600/samling-1?width=600&height=400&z=auto

(Dette er bare en mock-up eller designeksempel uten riktig innhold).

Jeg har vært der før i ulike sammenhenger. Det er på tide å ta det videre. Det dukker også opp i forbindelse med ønsker om å digitalisere forelesninger. Nå har vi et system for opptak og distribusjon av video på jobben og da er det bare å trykke på record-knappen…

Forelesningskunst må læres

Vi driver hele tiden ikke bare med overbelastning av våre hjerner (se artikkelen om «Forelesningskunst må læres» i Tidskrift for den norske legeforening) – prøver å fylle på og fylle på – men vi skaper ikke de nødvendige bildene eller knaggene. Det renner bare av som olje på en våt overflate. Det er ikke rart at det ikke skjer noen endring i vår praksis.

(Her kan man selvfølgelig også snakke om læringsstiler og at vi er forskjellige som mennesker. Noen klarer åpenbart bedre å agere i den tekstlig, symbolske verden og da hjelper det også med en god hukommelse).

Dette innlegget ble publisert i Refleksjon, Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s